Hoe en Wat

Aan een gemiddelde carnavalswagen wordt gewerkt van september tot en met februari. (Niet meetellende voorwerk, zoals het maken van de tekening, bouwkot opruimen en hier en daar wat vergaderen). Dat komt neer op zo'n 7500 manuren… ALLEMAAL GEHEEL VRIJWILLIG! 
Waar gaat al die tijd in zitten? Dat proces gaat als volgt:

Het voorwerk
Allereerst wordt met alle leden vergaderd over het motto van de volgende wagen. Diverse mensen doen 1 of meerdere voorstellen en uiteindelijk wordt d.m.v stemming het volgende motto beslist. Waarom niet gewoon het motto van de stichting volgen vraagt u zich af?! Simpel, dat wordt bekend gemaakt op 11-11 en dan zijn we al 2,5 maand aan het bouwen, dus daar kunnen we niet op wachten. Een herkenbaar voorbeeld hiervan is de wagen van 2001, waarbij het motto: Astrix en Obiliks werd gekozen. De tekenaar heeft nu genoeg informatie en gaat aan de slag. Als hij klaar is wordt de tekening gepresenteerd en kan begonnen worden met de bouwwerkzaamheden.

De ploegen
Al hoewel we eigenlijk praten over 1 grote ploeg, zijn er toch bepaalde sub-ploegen te onderscheiden. De leden van deze mini-ploegen staan niet hard op papier en zijn zeker uitwisselbaar, toch weet elke bouwer, wie voornamelijk bij welke ploeg hoort. De te onderscheiden ploegen zijn de volgende:

  • OliebollenKantine en schoonmaak
  • Constructie
  • Klei draaiers
  • Boetseerwerk
  • Polyesterploeg
  • De klussers
  • Verfploeg

 

 

Hoe te beginnen
Het begint allemaal met wat buizen en de constructie ploeg. De buizen worden in een geraamtevorm aan elkaar gelast, rekening houdende met eventuele bewegingen. Deze constructie dient ook als bevestigingspunt voor de pop, dus heeft liefst een minimum aan gewicht en een maximum aan stevigheid. Aan dit geraamte wordt betonijzer gemaakt in een ruwe vorm zoals de pop er wezenlijk uit moet gaan zien. De pop is nu echter nog volledig detailloos en zo'n 15 cm minder dik, dan de pop er in de eindfase uit gaat zien.

Kleiwerk
De ijzeren mal wordt volledig bedekt met ruwklei. Dergelijke klei bestaat uit grondklei, gemengd met water en wordt gedraaid in eenzelfde mixmolen als een bakker gebruikt voor deeg. Meestal wordt de klei meerdere malen hergebruikt. Als de ruwklei op de mal zit, gaat een boetseerder aan de slag. Hij neemt zachte klei (Dezelfde als ruwklei, maar langer gemixt en met meer water) en gaat de details aanbrengen. Hiermee wordt de definitieve vorm van de pop vastgelegd. Als het boetseren klaar is gaat de boetseerder met een natte spons over de klei heen en maakt deze glad. Het kleien is gebeurt en de frietpan kan aan! Om er voor te zorgen dat het polyester straks makkelijk loslaat, wordt het hele kleiwerk besprenkelt in frietvet. (Eigenlijk hetzelfde als boter in een pan doen alvorens je een stukje vlees bakt)

http://bcdebokkerijders.nl/images/HoeEnWat/VogelKleiAlg.jpg

Polyesteren
Polyester is een vreemd goedje. Het bestaat uit o.a. Kobalt en Mek welke met een kwast worden aangebracht op stukjes op de klei gelegde glasmat van ongeveer 15 X 15 cm. De met polyester gedompelde kwast wordt op en neer gehaald over het stukje glasmat. Deze techniek wordt ook wel soppen of doppen genoemd. Na een aantal uur drogen, is de polyester keihard en behoudt het zijn vorm. Met hamer en beitel wordt de vorm open gekapt. Alle klei en delen van het ijzerwerk kunnen verwijderd worden om het gewicht relatief laag te houden. Het spreekt voor zich dat de gemaakte scheuren zo min mogelijk over de mooiste gedeeltes heen lopen (zoals gezichten en detailwerk). De stukken harde polyester met een minimum aan pijpwerk word aan elkaar bevestigd. Over de gemaakte scheuren wordt weer een laagje polyester gezet om alle oneffenheden weg te werken.

 

Afwerking
Omdat op het gemaakte figuur nog wel eens verharde haartjes voorkomen, worden vooral de belangrijke gedeeltes goed geschuurd. Hoe gladder de pop, hoe makkelijker deze netjes te schilderen is. In tijdnood wordt deze stap echter nog wel eens overgeslagen. Als het schuurwerk over is, wordt de pop in de grondverf gezet. Meestal gebeurt dit met de zogenaamde neutrale kleuren, dus kleuren welke niet donker zijn, maar ook niet heel licht. Het in de grondverf zetten gebeurt vaak met een kwast, omdat spuiten een damp creëert. Tevens is spuiten een techniek op zich en zijn meestal maar een beperkt aantal spuitjes voor handen. Tot slot wordt de pop opgespoten. De schaduwdelen worden in een donkere tint van de neutrale kleur gezet en de opblinkende delen juist in een lichtere kleur. Na deze bewerking zijn de poppen klaar om op de wagen te worden gemonteerd.

Sponsors

  • sponsor_Az glastechnieken
  • sponsor_Kuijlen
  • sponsor_Cambeen Service Hoogerheide
  • sponsor_RSK
  • sponsor_daalmans
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5